Tips oss:
Tips
Kontakt
Artikkelen fortsetter etter annonsen.
Dette er en kommentarartikkel. Den gir uttrykk for forfatterens mening.
Teolog Stig Magne Heitmann reagerer sterkt på at biskoper og prester i Den norske kirke vil fjerne Johannes 3,16 fra gravferdsliturgi. Han advarer mot falske hyrder og vaktmenn som svikter oppdraget.
Stig Magne Heitmann
Teolog, tidligere faglig leder i Åpne Dører, og fast Verdikronikk-skribent
Publisert: 11.11.2024 kl 12:25
Sist oppdatert: 14.11.2024 kl 02:13
I en artikkel i avisen Vårt Land kunne vi lese at biskoper og prester er åpne for å fjerne Johannes 3,16 fra gravferder.
BISPEMØTET i Den norske kirke, fotografert i Oslo domkirke i februar 2024. I bispemøtet i oktober vedtok biskopene at de vil be Nemnd for gudstjenesteliv vurdere «om lesning av Johannes 3,16 skal være med eller være et valgfritt ledd» i begravelser. Flere prester forteller at de har unngått å lese Bibelens mest kjente vers, fordi det innholder «gå fortapt». Foto: Kirkerådet / Den norske kirke
FORKYNNER: Batyr Nursen, under fellesmøtene på Stord. Foto: Stig Magne Heitmann
Batyr Nursen er bosatt i Norge og kjenner godt til de teologiske debattene her, men han kjente ikke til uttalelsene fra biskopene i Den norske kirke slik de fremkom i avisartikkelen.
Jeg nøler ikke med å kalle Batyr Nursen for en profet for kirken i Norge i vår tid. Vi trenger hans modige og klare røst.
På Stord leste og forkynte Batyr Nursen over to tekstavsnitt i Bibelen, profeten Esekiel kapittel 33 og apostelen og evangelisten Johannes kapittel 3:
Esekiel kap. 33 handler om at Gud kaller Esekiel til å være vaktmann. «Når vaktmannen ser sverdet komme over landet, blåser han i hornet» slik at folket skal våkne. Den som våkner og tar imot det profetiske budskapet, vil berge sitt liv. Den som ikke tar imot det profetiske budskapet, står selv ansvarlig.
Aller mest er det et alvorlig budskap til den som er kalt til å være vaktmann, men ikke blåser i hornet «når han ser sverdet komme». Da er det han som er ansvarlig for folkets ulykke. Gud vil kreve blodet av vaktmannens hånd (vers 6).
Batyr fortalte et eksempel fra sitt eget liv som soldat på grensen mellom Turkmenistan og Iran. Mange terrorister krysset grensen. Derfor var det satt opp et strømgjerde som sendte signaler når noen forsøkte å krysse grensen. Soldaten som var på vakt, ville motta signalet, og det var hans ansvar å varsle de andre soldatene slik at de kunne stanse angriperne.
En natt da Batyr var på vakt, kom det et slikt signal. Men Batyr ville heller sove, og slo av alarmknappen. Varselsignalet kom enda en gang, og Batyr slo alarmen av på nytt. Det samme skjedde en tredje gang. Alarmen hadde virket som den skulle, men det som ikke fungerte, var Batyr selv.
Da offiserene kom for å finne ut hvorfor ikke soldatene hadde gjort det de skulle, fant de at Batyr var den skyldige. Hans forbrytelse kunne ha ført til mange års fengsel og en ødelagt fremtid. Den store og sterke offiseren slo ham og brølte til ham hva som ville skje. Det som reddet Batyr, var at han bøyde sitt hode og sa: «Det er min skyld!»
En vaktmann som er satt til å advare, må svare for det om han ikke advarer, om han ignorerer signalene på at noe farlig er på ferde.
Så blir det aktuelle spørsmålet: Hvor er vaktmennene i dag – i samfunnet og i Kirken? Synes de det er mer behagelig å sove? Er de så sløve at de ikke forstår alvoret? Gjør de akkurat som de selv vil, eller adlyder de ordren de har fått?
På bispemøtet i Den norske kirke, i oktober 2024, vedtok biskopene at de vil be Nemnd for gudstjenesteliv vurdere «om lesning av Johannes 3,16 skal være med eller være et valgfritt ledd» i gravferder.
Flere prester forteller at de har unngått å lese Bibelens mest kjente vers i begravelser, fordi det innholder ordet fortapelse.
Liturgien for gravferd er under revisjon. Sist gang liturgien ble endret, var for 21 år siden.
Bibelen, Johannes 3,16:
«For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.»
Jeg tenkte på biskoper og prester som vil «avlyse» ordene om fortapelse fordi de virker støtende. Og jeg tenkte på hva vi kristne bør gjøre med dem som bare er hyrder i navnet.
Det er nesten for voldsomt å skrive det, men det står for meg følgende alternativ:
1. Få bort disse falske hyrdene! De er hyrder i fåreklær. De er ulver. De er forførere. Vi kan ikke lyde dem. Vi kan ikke ha dem som biskoper og prester i Kirken. De må kalles ved sitt rette navn. En biskop og prest skal ikke ha noen annen autoritet enn dette at de taler som Guds ord.
2. Men hva hvis en kirkeorganisasjon beskytter de falske hyrdene og lar fokken være uten sanne hyrder? Da har ikke hjorden noe annet alternativ enn å søke etter en sann hyrde og finne en ny hjord å høre til i.
«Mine får hører MIN røst,» sier Jesus. Hjorden (menigheten) må lære seg å skjelne slik at de kan fly bort fra ulvene.
Deretter tok Batyr Nursen oss med inn i Johannes 3, der vi finner Bibelens mest kjente ord:
«For så høyt har Gud elsket verden at Han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.»
Batyr Nursen leste hele avsnittet, fra vers 14 til vers 21.
Jesus underviser Nikodemus om hvordan han kan komme inn i Guds rike. Den som kommer inn i Guds rike, får evig liv. Det motsatte er fortapelse. Hvordan kommer en inn i Guds rike? Jo ved å bli født på ny. Og hvordan blir en født på ny? Jo, ved å tro på Jesus. Og når en tror på Jesus, går en ikke fortapt, men får evig liv.
Dette er det prester og biskoper vil ta bort fra kirkens liturgi!
Begrunnelsen er at det kan støte noen. Innholdet i deres budskap er: «Ikke vekk noen opp! La dem heller sove!»
Vender vi tilbake til det alvorlige budskapet profeten Esekiel mottok, ser vi hva det innebærer. Gud har gitt Sin Kirke et budskap. Noen er innsatt som vaktmenn for å blåse i hornet for å vekke folket. Hvis folket ikke bryr seg, er det deres ansvar om det går dem ille. Men hvis det er vaktmannen som svikter, er ansvaret hans!
Slike vaktmenn vil vi ikke ha i noen kirker!
«En biskop og prest skal ikke ha noen annen autoritet enn dette at de taler som Guds ord.» Stig Magne Heitmann
«En biskop og prest skal ikke ha noen annen autoritet enn dette at de taler som Guds ord.»
Hva tenker du om det du nettopp har lest? - Har du en kort kommentar, bruker du kommentarfeltet lenger ned på siden. Kommentaren din blir synlig på artikkelen med en gang.
- Vil du skrive langt og utdypende, kan du skrive et frittstående debattinnlegg til Verdinytt - som blir gjennomgått av redaksjonen og publisert senere.
Alle debattinnlegg, kommentarer og lederartikler ligger ÅPENT og gratis tilgjengelig for alle på Verdinytt. Enkelt å kommentere, lett å dele.
Velkommen som Verdinytt-abonnent!
UTFORDRER: Velkommen som Verdinytt-abonnent.
Kommenter denne artikkelen
Klikk på et nøkkelord for å vise andre relevante artikler.
Kommentarfeltet er stengt mellom kl 23:00 og kl 06:00 norsk tid.
FN har valgt å distansere seg fra jødene ved å lage sin egen minnedag, skriver Michal Rachel Suissa.
Dramaet i Midtøsten er som en skrekkfilm, bare verre. Lidelsene på begge sider er enorme. Hamas har ansvaret alene. Nå venter krevende uker, skriver Bjarte Ystebø.
En konservativ samfunnsutvikling er ikke nødvendigvis det samme som at kristendommen går frem, skriver Bjarte Ystebø.
Hvordan kan vi være kommet dithen at vi ikke gleder oss over barn som er underveis, er kommet til verden, vokser opp og skaper nye visjoner for fremtiden?
– Vekkelse koster. Jeg lengter etter vekkelse, men jeg er ikke «vekkelsesromantiker», skriver Stig Magne Heitmann i ukens Verdikronikk.
– Det viktigste for meg har vært å møte mennesker med evangeliet om frelse, frihet og håp gjennom troen på Jesus Kristus.
– Trangere økonomi og slankere administrasjon får konsekvenser for hvor mange saker, strategier, planer og tiltak vi kan sette ut i livet på samme tid.
«Jeg er overbevist om at Batyr fra Turkmenistan, iranske, afghanske og somaliske kristne kan vekke vårt folk. Og at vi må lytte til deres erfaringer og lære av deres frimodighet og kraft.»
Men hvorfor forteller så mange om at det var i den helhjertede overgivelsen det gikk galt for dem? spør Bjarte Ystebø i denne kommentaren.
Se programmet her, torsdag klokken 22 eller når som helst etterpå.
I 2022 brøt Veronika Hægeland ut av menigheten Sannhetens Ord, sammen med et titalls andre. Hun er ukens gjest i programmet Live med venner.